کاربرد کاغذ سنگی

کاربرد کاغذ سنگی

کاربرد کاغذ سنگی

از کاربرد کاغذ سنگی در صنایع مواد غذایی، روکش MDF و انواع لمینت، تولید تتراپک (کاغذ آلومینیم و ورق های پلیمری)، لیبلینگ، کاغذ دیواری، Shopping bag (پاکت های فروشگاهی)، تبلیغات (مجلات و جلدهای کتاب و دفتر) و پوشه ی ادارات (دادگستری و مراکز خدمات) می توان اشاره کرد.

علاوه بر این، زمانی که کاغذ سنگ مرطوب و نمدار است، می توانید روی آن بنویسید. ادعا می شود که کاغذ سنگی، کاغذی بسیار سازگار با محیط زیست است که با کاغذ معمولی تفاوت بسیاری دارد زیرا از خمیر چوب به عنوان ماده اولیه خود استفاده نمی کند. همچنین ادعا می شود که فناوری ساخت کاغذ سنگی هوا و آب را آلوده نمی کند. از کلر یا ترکیبات اسیدی استفاده نمی شود و کاغذی که از سنگ آهک به دست آمده واقعا غیر سمی و حتی برای مواد غذایی بی خطر است.

همچنین اعتقاد بر این است که فرآیند تولید کاغذ سنگی کیفیت هوا، خاک و آب را بهبود می بخشد و مصرف انرژی را کاهش می دهد. تفاوت اساسی بین کاغذ سنگ و کاغذ معمولی در مواد اولیه که مورد استفاده است، این است که کاغذ معمولی از الیاف گیاهی به عنوان ماده اولیه و مقدار زیادی آب در فرآیند تولید استفاده می کند، در حالی که کاغذ سنگی در فرآیند تولید خود به هیچ وجه از الیاف گیاهی و آب استفاده نمی کند.

در نتیجه، تولید کاغذ سنگ انتشار کربن پایینی تولید می کند، نیازی به اسید یا مواد شیمیایی سفیدکننده ندارد و همچنین کاغذ سنگی قابل بازیافت است.


 

معرفی کاربرد کاغذ سنگی در انواع ضخامت های متفاوت

محصولات چاپی مانند پوستر، بروشور، ساک دستی بهترین است و توسط کشاورزان برای برچسب و عایق بندی گلدان استفاده می شود. همچنین این نوع کاغذ  جایگزین مناسبی برای پلی پروپیلن می باشد، زیرا مقاومت بیشتری در برابر آب، مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) با قدرت پارگی بالا، حتی بالاتر از کاغذ معمولی دارد.

علاوه بر تمام ویژگی های محیط زیستی که کاغذ سنگی را از سایر کاغذ های صنعتی متمایز می کند، کاربردهای جدید کاغذ سنگی در برابر ضربه و آسیب خوردگی های گوناگون، سبب شده است تا این کاغذ ها در صنایع مختلف، کاربردهای گسترده ای داشته باشند.

stone paper application

جنبه های زیست محیطی

برای ساخت یک تن کاغذ معمولی حدود 4 تن خرده چوب که شامل 23 درخت بزرگ است استفاده می شود.

در 40 سال گذشته، مصرف کاغذ معمولی در سراسر جهان 400 درصد افزایش یافته است.

الیاف مورد استفاده به عنوان ماده اولیه از 35 درصد چوب خرد شده به دست می آید و حتی می تواند به نیمی از آن که برای مواد خمیر و کاغذ استفاده می شود نیز برسد. اگرچه چوب زیادی در جنگل های طبیعی وجود ندارد و فقط 10 درصد از آن را می توان یافت. برای به دست آمدن الیاف مواد چوب برای خمیر کاغذ به طور کلی نگرانی هایی را در مورد تاثیر آن بر اکولوژی جنگل ایجاد می کند.

جنگل زدایی مشکلی است که نه تنها کشورهای در حال توسعه، بلکه کشورهای توسعه یافته نیز با آن مواجه هستند. از این رو استفاده از کاغذ سنگی به جای کاغذ معمولی می تواند در مشکل جنگل زدایی کمک به سزایی کند.

جنبه های زیست محیطی

قابل تجزیه

کاغذ سنگی دوستدار محیط زیست و همچنین قابل تجزیه می باشد.

زمانی که در معرض نور خورشید و یا همان فرابنفش (UV) قرار بگیرد تا زمان مشخصی تجزیه می شود. زمان مورد نیاز بسته به نوع محصولات از 12 ماه تا 18 ماه متغیر است. آزمایش بر روی نمونه های ضخامت 200 میکرون نشان داد که تخریب و ترک خوردگی پس از 6 ماه قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید رخ داده است.

با این حال، آنچه پس از وقوع فرآیند برای اجزای HDPE اتفاق می‌افتد را نمی‌توان به وضوح توضیح داد.

بنابراین اگر کاغذ سنگ در خاک دفن شود یا در مکانی که در معرض نور مستقیم خورشید نباشد، به هیچ وجه تخریب نمی شود.

قابل تجزیه

بدون آلودگی آب و هوا

در فرآیند کاغذسازی، مقدار زیادی آب برای مخلوط کردن الیاف و مواد افزودنی، و همچنین انتقال مواد جامد از یک مرحله فرآیند به مرحله فرآیند بعدی و برای اهداف دیگری مانند تمیز کردن خط تولید استفاده می‌شود. جلوگیری از آلودگی محیط زیست یکی از مواردی است که در تولید کاغذ سنگی بسیار مورد توجه قرار می گیرد. همچنین، ساخت کاغذ سنگی در تمام مراحل فرآیند به آب نیاز ندارد، اما در صورت استفاده از آب، مقدار آن قابل توجه نیست. جایگزینی 1 تن کاغذ معمولی با 1 تن کاغذ سنگی باعث صرفه جویی 60000 لیتر آب می شود.

محیط زیست

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهخدمات سوالاتتماسارتباط